ד"ר דומיניק לוי-איזנברג

ד"ר
עמית הוראה ב'
ד"ר דומיניק לוי-איזנברג
טלפון: 
דוא"ל: 
התמחות: 

קורות חיים

תאריך לידה: 17.12.51

מקום לידה: קזבלנקה, מרוקו

תאריך עלייה: 12/1970 . לקיבוץ נחשונים

שירות צבאי: 1971- 1972

מצב משפחתי: נשואה + שני ילדים

 

השכלה:

1978- 1975 : לימודי  תואר ראשון בהסטוריה כללית ותולדות האמנות, אוניברסיטה תל אביב

תוארB.A.

1982-1985: לימודי תואר שני בחוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל-אביב

תואר MA

1995- 1994 : לימודי לימודים לתואר דוקטור בחוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל אביב

נושא העבודה : חזרה כמעשה היצירה ביצירתו של הנרי מאטיס

 1995 קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה

תואר  PhD

 

השכלה:

 

 1975-1978  תואר ראשון, החוג להיסטוריה ולתולדות האמנות, אוניברסיטת תלת"א

                1982-1985  תואר שני ומסטר, תולדות האמנות, אוניברסיטת ת"א.

1995  עבודת דוקטור, תולדות האמנות, אוניברסיטת ת"א.

פרסומים

     Books

 

 1. Lire Matisse. La pensée des moyens

     Editions L’Harmattan, Collection Ouverture  

      Philosophique (in French),  Paris  2005, 288 pages

2.  Le Faune revisité –Figures du souhait dans L’Après-midi d’un faune, Editions L’Harmattan, Collection Ouverture  

      Philosophique (in French), Paris  2010 (180 pages)

   3. Henri Matisse. Notes of a Painter  (in Hebrew)

הנרי מאטיס. רשימותיו  של צייר

עריכת הקובץ,הקדמ, ואחרית דבר : "המסע הסוכן אל עבר האישיות". הוצאת ספרית הפועלים הקיבוץ המאוחד, סדרת קו אדום, בני ברק  2013

 

 Articles

Published

1985 - “Matisse the Illustrator : The Portuguese Letters (1946) and Poems     by  Charles d’Orleans (1950)”, in Henri Matisse. Painter and  Sculptor. The Genia  Shreiber University Gallery, The Faculty of Visual and Performing Arts, Tel-Aviv University, 1985, pp. 10-28

           

1998 – "A Sense of Place. The Mediation of Style in Erez-Israel Paintings of the 1920s ", Assaph, section B, no.3, 1998, pp.301-324

 

            2001 - "A Slit in the Hidden. Bonnard, the Gaze and its Double", Bonnard. (Catalogue). The Tel-Aviv Museum of Art , Tel-Aviv, 2001, pp. 132-147

 

            2001 - "On Art and Credibility. Avigdor Arikha’s Phenomenological

                           Practice of Art ", Assaph, no.7, 2001, pp.199-218

------------------------------------------------------------------------------------------------------  

            2005 - "Ori Reizman : Presence in Excess",  Ori Reizman. A Retrospective Exhibition. (Catalogue), The Tel-Aviv Museum of Art, Tel-Aviv, 2004, pp. 29-39, (in hebrew)

"גודש הנוכחות – אורי רייזמן", אורי רייזמן: רטרוספקטיבה ( קטלוג), מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2004, עמ' 29-39

 

         2006 - "Le Paraphe anonyme et parfait  - Les illustrations pour l'Après-midi d'un faune". Cahiers Mallarmé, vol. 3, Automne 2006, 131-171, Peter Lang SA Editions scientifiques Europeennes, Bern 2006 (French)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------                                          2009: "Events on the Surface ", Maya Cohen Levy, Catalogue exhibition                                          Genia Schreiber University Gallery, May 2009, and Gordon Gallery, Tel-Aviv (Hebrew and English)" "ארועים בפני השטח. יצירתה של מייה כהן-לוי

 

קורסים

השפעות תרבויות אסיה על האמנות המערבית : סמ' א' + ב' [ 3319201]

 

פרחי הרע- דמות היופי המודרני בשירה ובאמנות המאה ה-19 : סמ' א' [ 3311101

 

 אחים ואויבים : סמבוליזם וסוריאליזם בשירה ובציור : סמ' ב' [ 3311301]

 

מחקר

מחקריי עוסקים בעיקר באמנות חזותית ובשירה תוך חקירת הזיקות שבין הביטוי הוויזואלי (הציור והאיור) לבין הביטוי המילולי (השירה) שבאמצעותן נחשפת היצירה, בין השאר, כחיפוש אחר תשוקה ועונג. מחקריי נסמכים על מכלול פילוסופי ופסיכואנאליטי הכולל, בין היתר, את מחקריהם של ז'אן פרנסואה ליוטאר, ליאו ברסאני, וולפגנג איזר, ז'אן לוק-ננסי ועוד רבים.

בספר "Lire Matisse. La Pensée des Moyens", אשר פורסם בצרפת בשנת 2005, בהוצאת L'Harmattan / סדרת Ouverture Philosophique, עסקתי בכתביו של אנרי מאטיס ובהגותו אודות מלאכת הציור. מחקר זה מעניק, להגותו של אמן (בשונה מיצירתו), מעמד אוטונומי ועקרוני, אשר הינו בבחינת מודל ודגם למחשבתם של יוצרים באשר הם.  מחקר זה חושף את אופן הייצוג, שאינו מימטי, של העולם המוחשי, שבו הצייר הוא, בעת ובעונה אחת, הממציא, האמצעי והנמען הראשי.

הספר "אנרי מאטיס – רשימות של צייר", אשר ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד, סדרת "קו אדום" ב- 2014 כלל תרגום של כתביו העיקריים של  מאטיס ולווה בהקדמה ואחרית דבר פרי עטי.

בספר " Le Faune Revisité", אשר פורסם בצרפת בשנת 2010 בהוצאת L'Harmattan / סדרת Ouverture Philosophique, עמדתי על האופן בו על ידי שימוש בדימויים מן השדה של האמנות החזותית, מאפשר המשורר ביטוי להזיות ולדחפים מיניים ולייצוגם.

בשנה הקרובה עתיד לראות אור ספר נוסף פרי עטי "Mallarme un couleur", העוסק אף הוא בחקר הזיקות שבין החזותי למילולי.

בנוסף, אני חוקרת את הציור הארצישראלי ואת האמנות הישראלית בדגש על התפתחות השפה האמנותית ואמצעי ההבעה, כבר למן ראשית ההתיישבות בסוף המאה  ה-19 במקום חדש ו"בתולי" ללא מסורות אמנותיות מודרניות ומתוך זיקה למודלים בינלאומיים.

את מאמרי "A Sense of Place. The Mediation of Style in Erez-Israel Paintings of the 1920s" הקדשתי לדיון על התהוות הציור המודרני הארצישראלי.

במאמרי "On Art and Credibility. Avigdor Arikha’s Phenomenological Practice of Art", עסקתי ביצירתו של אביגדור אריכא, הנמנה בין גדולי הציירים הפיגורטיביים של המחצית השניה של המאה ה-20, בהקשרים פילוסופיים בדגש על הגותו של מרלו-פונטי.

מבין מחקריי על אמנים ישראלים עכשוויים, אציין את המאמר על יצירתה של האמנית מיה כהן לוי, אשר פורסם בקטלוג של הגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת ת"א, 2009.