כתיבה יוצרת-סדנא לכתיבת שירה

שם ומספר הקורס:

"שיר נס השיר" – סדנה לכתיבת שירה

שם המנחה: אליעז כהן

 

סוג הקורס: סדנה

שנת לימודים: תשע"ח 2017-2018               

סמסטר: א'

היקף שעות:  2 ש"ש

 

 

 

  1. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות):

 

כל מפגש ייוחד לנושא מעולם הכתיבה היוצרת בתחום השירה, בדגש על חוויה והתנסות סדנאית בכתיבה, וכן אסיף ומשוב על מה שנכתב במהלך המפגש.

הכתיבה תיעשה לרוב בז'אנר חופשי בתוך תחומה הרחב של השירה, ובמהלך המפגשים יודגמו גם תתי-ז'אנרים ספציפיים (כמו: סונטה, הייקו, "מרובעים", פיוט, מדרש-חדש ועוד).

בכל מפגש ישולבו טקסטים מן השירה העולמית והעברית לדורותיהם (מהתקופה הקלאסית ועד ימינו), אם כמקורות-השראה ואם כטריגרים לתרגילי-הכתיבה עצמם.

 

מטרות הקורס: פיתוח היצירתיות. שכלול היכולות להבעה מאוצרות השירה העברית והעולמית. עיבוד לחוויות אישיות-רגשיות. היכרות עם עולם השירה באופן אינטגרטיבי לצד לימודי התיאוריה והמחקר.

 

(לתלמידי חינוך והוראה: הכתיבה היוצרת ככלי נוסף ב"ארגז הכלים" של המורה והמחנך).

 

 

 

 

 

  1. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

 

 

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1

"תן למילים לעשות בך" :א."המלה שלי" – היכרות קבוצתית וכתיבה דרך מילים אותן בחרו והעניקו חברי הקבוצה.

"מזשיר?" - דיון ראשוני

"תן למילים" (יונה וולך)

"מזשיר" (דוד אבידן)

2

"הבראשית שלי": א. תרגיל אסוציאציות

ב. "מעפר אני" – על "העפר" ממנו נוצרתי. סיפור הבריאה שלי.

מיתוסי-בריאה שונים

3

"צפרי הילדות" – כתיבה בעקבות חושים ומראות אבודים ,מ"הגן הנעלם" של הילדות.

"שיר נס השיר" (אצ"ג)

"אדם חייב" (יהורם בן מאיר)

4

"כמו בחלום" – התנסות בטכניקות סוריאליסטיות.

אילו ידעת (רובר דסנוס)

השיר על הנער יוסף החולם (יאיר הורביץ)

5

"לבל יהא יומי עליי הרגל" – כתיבה דימויית על פריטים מחיי היומיום

לחם זה שאבצע ( דילן תומס)

בהיחבא (אבות ישורון)

6

"על תבונה ורגישות" מס.1- "הזמנה לבכי" – כתיבה מתוך נסיון החיים

חוני (ש. שפרה)

"דמעת אמא שלי"(תרצה אתר)

7

לזקק את הזה"ב - התנסות בכתיבת סונטות

(מבחר סונטות, משקספיר דרך רילקה, לאה גולדברג, עמיחי ובכל סרלואי)

8

"על תבונה ורגישות" מס.2– "איזה פחד!" – כתיבה מתוך נסיון החיים

על קו הקץ (קוואפיס)

שנינו יודעים (חזי לסקלי)

9

"מעט המחזיק את המרובה" – התנסות בכתיבת  הייקו

מבחר משירת הייקו

10

"חשוב על זולתך" - זוויות ראייה מתחדשות בהתבוננות על "האחר"

חדרו של המתאבד(ויסלבה שימבורסקה)

חשוב על זולתך (מחמוד דרוויש)

ילדים בבית חינוך עיוורים (זלדה)

11

אקרוסטיכונים – א.כתיבת רצף-אסוציאטיבית ע"פ אל"ף-בי"ת. ב. "מדרש-שם".

דוגמאות מהפיוט הימי-ביניימי

12

"מדרשיר" – התנסות בכתיבת מדרש אישי סביב טקסט עברי קאנוני (פרשת העקדה/ ספר יונה/ שיר השירים)

אחד הטקסטים המקראיים הנזכרים

13

"מטפחת כחולה הופכת לעומק באר" – לדלות תמונות מבאר החיים,- סדנת כתיבה בטכניקת דמיון-מודרך

"אתה בוודאי זוכר"(דליה רביקוביץ)

14

"מסיבת הטקסטים הגדולה" - מפגש סיכום בו יציג כל אחד מן המשתתפים יצירה אחת שכתב במהלך הקורס, בנוסף לקטע מכונן אחד משל אחרים

 

 

 
  1. דרישות קדום:

 

על המועמדים לסדנה לשלוח שלושה עד ארבעה שירים, נוסף על ביוגרפיה קצרה שלהם כקוראים וככותבים (עד עמוד) לא יאוחר מתאריך 3.10.17 לכתובת האימייל של המחלקה לספרות משווה gr.comlit@biu.ac.il

 

 

ד. חובות הקורס:

חובות / דרישות / מטלות: נוכחות מלאה, שיתוף בכתיבה והשתתפות פעילה במשובים, תרגילי בית (רשות).

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

 

100% - הגשת תלקיט יצירות (לפחות 10) שנכתבו במהלך מפגשי הסדנה

 

 

ה. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

 

מבחר מתוך הטקסטים הנלווים למפגשים + המלצות לקריאת רשות:

 

*מן התנ"ך - בראשית א' (סיפור הבריאה), בראשית כ"ב (סיפור העקדה), ספר יונה, ספר "שיר השירים"

*בימים הרחוקים ההם - אנתולוגיה משירת המזרח הקדום, ש.שפרה ויעקב קליין, עם עןבד 1996

*מזשיר - מדריך לשירה, שמעון זנדבנק, כתר 2002

*מלים על פי תהום - השירה והנפש (א-ב), אדיר כהן, ידיעות אחרונות-ספרי חמד, 1996

*תהליך במזג הלב - דילן תומס (מאנגלית:אליעזרה איג-זקוב), קשב לשירה, 2004

*כל השירים- קונסטנדינוס קוואפיס (מיוונית: יורם ברונובסקי), כרמל 1993

*כפרחי השקד או רחוק יותר - מחמוד דרוויש (מערבית: עפרה בנג'ו ושמואל רגולנט), עתון 77 ופיתום, 2008