ספרים

  • מָחָר הַיָּרֵחַ יִזְרַע

    אליעז כהן

    וְשׁוּב כָּאֲבוּ חֲלָצֵינוּ בִּתְשׁוּקָה לְהֵחָבֵר

    כְּשֶׁהָרוּחַ הַגְּדוֹלָה שָׁרְקָה וְהֶעֶלְתָה

     כָּשֵׁר שֵׁר שֵׁר

     וְיָרֵחַ נָשַׁק עוֹד בְּכָתֹם וְזָרַע

    לַהֲרוֹת אוֹתָהּ

     

    מָחָר הַיָּרֵחַ יִזְרַע הוא מבחר שירי אהבה שנכתבו בכמעט חצי־יובל השנים האחרונות, שנאספו לכאן מכיסים, מגירות, פתקאות־אהבה וקבצי שירה קודמים של המחבר.

    את השירים מלוות עבודותיו של האמן הירושלמי מרדכי בק.

     

    זהו ספר שירים חמישי לאליעז כהן, משורר, עורך ופעיל שלום, חבר קיבוץ כפר עציון, בא מאהבה.

  • לקסיקון להינדואיזם

    פרופ' קלאוס ק. קלוסטרמאייר (בעריכת: ד"ר איתמר תאודור)

    ההינדואיזם הוא דת עולם אשר לה כמיליארד מאמינים; רובם חיים בהודו אך השפעתה הגלובלית היא עצומה ובכלל זה מסורת היוגה ואף הבודהיזם ששורשיו נעוצים בהינדואיזם הקדום. ישנה בישראל מסורת אקדמית ארוכת שנים של לימודי הינדואיזם וסנסקריט ויעידו על כך שלל הספרים בנושא ובכלל זה יצירות המופת שתורגמו מסנסקריט לעברית. לקסיקון להינדואיזם תורם תרומה של ממש להבנת הדת החשובה הזאת תוך הנהרת שלל מושגים, מקומות, כתבים, טקסים, פסטיבלים, חגים, פולחנים, מיתולוגיות, מקדשים, הוגים, מסורות, אלים, מסדרים ואישים הפרושים על פני היסטוריה בת אלפי שנים – מהעבר העתיק ועד הודו המודרנית. כך מתאר הלקסיקון את מסורת היוגה, את הבהגווד גיטא, את מהאטמה גנדהי, את הדהרמה הוודית, את חג הדיוואלי ועוד כאלפיים ערכים שונים. הלקסיקון נועד לתלמידי וחוקרי ההינדואיזם ומדעי הדתות, למתרגלי היוגה והמדיטציה, למטיילים ואנשי עסקים, ולכל קורא משכיל שמעוניין להרחיב את ידיעותיו בנושא המרתק הזה.

     

    המחבר פרופ' קלאוס ק. קלוסטרמאייר הוא מגדולי חוקרי ההינדואיזם בעולם. עורך המהדורה העברית, ד"ר איתמר תאודור, מלמד הינדואיזם במסגרת החוג ללימודי אסיה באוניברסיטת חיפה.

  • Mazes and Amazements: Borges and Western Philosophy

    ד"ר שלומי מועלם

     

    Borges gained his first lessons in philosophy from his father while still a young boy – an intimate home schooling that grew into a long-term obsession. Its ubiquitous presence in his thought and writing has made him one of the most distinctive literary philosophers in the West, expressing itself in a wide-ranging array of fictional essays, metaphysical parables, philosophical poetry, and multifaceted literary artifacts. In contrast to the prevailing perception of Borges as a «dogmatic sceptic» for whom philosophy serves solely aesthetic or rhetorical purposes, this volume proposes a novel approach for understanding Borges as an intellectual, together with an interpretive structure for comprehending his work, based on a systematic examination of the complex relations between literary writing and Western philosophy in his œuvre. Offering a reading of selected Borgesian texts in the light of the Western philosophers of whom he is most enamoured, and analyzing the way in which philosophical theories underpin his texts, it illustrates the fundamental tension of Borges’ writing as a manifestation of what he calls the «intellectual instinct

  • תחרות, קנאה, שנאה ביחסי גברים ונשים בסיפורת הרוסית

    פרופ' רינה לפידוס

    תוקפנותם של גברים כלפי נשים ביצירותיהם של סופרים רוסים במאות התשע-עשרה והעשרים -- טולסטוי, דוסטויבסקי, צ'כוב, לסקוב, טורגנייב, טריפונוב, זושצ'נקו, גרוסמן, רספוטין, בולגקוב, וסילייב, דובלטוב, נגיבין ופוליאקוב -- נדונה בספר זה; תוקפנות שהגבר אינו מודע למניעיה, והיא ניזונה מרגשי נחיתות ומתסכול. הגבר רואה בעצמו אדם מכובד, בעל שיעור קומה ואישיות בעלת רוחניות עליונה. הוא מצפה ליחס של כבוד, להערצה ואפילו לסגידה מצד האישה. אולם האישה חכמה, אמיצה ובעלת תושייה יותר ממנו. כתוצאה מכך הוא מרגיש שהיא גוזלת ממנו את גבריותו ומנכסת אותה לעצמה, תוך שהיא הופכת אותו לאישה ואת עצמה לגבר. הוא מקנא באישה, חש מושפל על ידה ושונא אותה. מצב זה מעורר בו רגשי עלבון ותוקפנות כלפיה; הוא רוצה לנקום בה ולהענישה, רוצה לרצוח אותה. ואם אין ביכולתו ליישם את תוקפנותו כלפי האישה, הוא מפנה אותה אל עצמו – הוא מידרדר לאלכוהוליזם, חולה במחלה בעלת תסמינים פסיכולוגיים, מתאבד. בספר מוצגות גם יצירות שנכתבו על ידי מחברות-נשים: שצ'רבקובה, רובינה, אוליצקיה, פטרושבסקיה וגרקובה, שבהן הגיבורות מתייחסות לגבר אך ורק כאל אובייקט לסיפוק צורכיהן הגופניים, החומריים, החברתיים והרגשיים.

  • Perspectives de Jerusalem

    בעריכת פרופ' פרנד ברטפלד וד"ר סטפאן קרבר ופרופ' יהושע אלקולומברה

    המהדורה הנוכחית (מספר 24) מוקדשת  לבמאי הקולנוע מרסל אופולס : "מבטים על מרסל אופולס" (Regards sur Marcel Ophüls)

    אופולס הוא במאי קולנוע יהודי צרפתי, הידוע בסרטים התעודיים שלו (בפרט: "מלון טרמינוס" ו"הצער והחמלה" על הכיבוש הגרמני של צרפת ועל השואה)

     

     

  • Musical Biographies: The Music of Memory in Post-1945 German Literature

    ד"ר מיכל בן-חורין

     

    Since the second half of the twentieth century various routes, including history and literature, are offered in dealing with the catastrophe of World War II and the Holocaust. Historiographies and novels are of course written with words; how can they bear witness to and reverberate with traumatic experience that escapes or resists language? In search for an alternative mode of expression and representation, this volume focuses on postwar German and Austrian writers who made use of music in their exploration of the National Socialist past. Their works invoke, however, new questions: What happens when we cross the line between narration and documentation, and between memory and a musical piece? How does identification and fascination affect our reading of the text? What kind of ethical issues do these testimonies raise? As this volume shows, reading these musical biographies is both troubling and compelling since they ‘fail’ to come to terms with the past. In playing the haunting music that does not let us put the matter to rest, they call into question not only the exclusion of personal stories by official narratives, but also challenge writers’ and readers’ most intimate perspectives on an unmasterable past.

  • קבלה מיסטיקה ופואטיקה: המסע אל קץ החיזיון

    בעריכת ד"ר שלומי מועלם, ד"ר אבי אלקיים

     

    אסופת המאמרים קבלה מיסטיקה ופואטיקה, פרי עטם של טובי החוקרים בארץ ובעולם, מתחקה אחר יחסי הגומלין בין קבלה, ספרות ומיסטיקה. המאמרים ממשיכים מסורת של חיפוש מתמשך ודיאלוג בין דיסציפלינות ורבדים פרשניים, לעתים מתוך הבנה, לעתים מתוך עימות ומאבק. מפגשים בין טקסטים מתרבויות שונות – יהדות, נצרות ואסלאם, וכלי פרשנות שונים – פיוטיים, דתיים ומיסטיים, הצומחים מתוך המפגש שבין הדיסציפלינות השונות במדעי האדם: אסתטיקה, ספרות ופואטיקה מזה ומיסטיקה ותאולוגיה מזה – אלה התכנים של מאמרי האסופה. האופן שבו מקובלים ומיסטיקנים נעזרים בטכניקות נרטיביות ופואטיות; פרשנויות קבליות ומאגיות לטקסטים פואטיים; ביקורת ספרותית והגות פילוסופית במונחים קבליים או מיסטיים – כל אלה באים בהם לכלל ביטוי: סודו של הבל בספר הזוהר ומסתורין השושנה; אהבה בשירת ישראל נג'ארה; הסוד ביצירת עגנון ויסודות קבליים ביצירותיו; השכינה במיסטיקה בספרות העברית החדשה; פרק תהלים לפאול צלאן; חורחה בורחס והשפה הקבלית; קריאה בפואטיקה הקבלית לאור הגותה של ז'וליה קריסטבה; דיונים במיסטיקה האסלאמית על ספרות, דמיון, מיסטיקה ויצירה; עיון במיסטיקה, שירה ותהליך היצירה בתרבות הערבית החילונית המודרנית; המיסטיקה כמפתח לרובד הסודי בקומדיה של דנטה; דון קישוט היהודי במסכה; מוות ואלכימיה אצל ג'ון דאן; ומיסטיקה וכתיבה ביצירתו של מרסל פרוסט. 

  • Соревнование зависть и ненависть между мужчиной и женщиной

    רינה לפידוס
  • Young Jewish Poets Who Fell as Soviet Soldiers in the Second World War

    פרופ' רינה לפידוס

    This book deals with the work of fifteen young Jewish poets who were killed, died of wounds, or were executed in captivity while serving in the Red Army in the Second World War. All were young, all were poets, most were thoroughly assimilated into Soviet society whilst at the same time being rooted in Jewish culture and traditions. Their poetry, written mostly in Russian, Yiddish, and Ukrainian, was coloured by their backgrounds, by the literary and cultural climate that prevailed in the Soviet Union, and was deeply concerned with their expectation of impending death at the hands of the Nazis. The book examines the poets’ backgrounds, their lives, their poetry and their deaths. Like the experiences and poetry of the British First World War poets, the lives and poems of these young Jewish poets are extremely interesting and deeply moving.

  • אנרי מאטיס- רשימות של צייר

    בעריכת ד"ר דומיניק לוי-איזנברג

     

    מהם האופנים והמטרות של שיח שמושאו פראקסיס– ובמקרה זה, פראקסיס הציור של אנרי מאטיס? מהי המשמעות של חדירת דפוסי שיח וכתיבה, שמאטיס מתמסר להם בנסיבות ובעוצמות משתנות לאורך כל הקריירה שלו, אל תוך הדיבור האילם של האפקטים -  החומר, הקומפוזיציהת הצבעוניות. האם פרקטיקת המילים נועדה לשמש כמעין גיבוי לפרקטיקת הציור, הד או השתקפות שלה? שמא כהוראות שימוש? האם אפשר לקבוע מי משתי הפרקטיקות הללו קודמת לרעותה, מגדירה אותה, מעצבת אותה, ממסגרת אותה או מאפילה עליה? האם אפשר לומר מי משתיהן אוצרת בקרבה משמעות רבה יותר מרעותה? ולבסוף, האם אפשר להעריך את מידת החפיפה שבין המשמעויות שמחוללים שני אופנים אלה של פרקטיקה, או להיפך – לקבוע את מידת היותן שונות זו מזו באופן שאינו מאפשר לבסס ביניהן יחס של הקבלה או של התאמה? בנסותי להצביע על מערך המסירה המילולית הפועל בשיח על הפראקסיס ומציג את עצמו כפרשנות הניתנת על ידי צייר למעשׂה שלו, אבקש להראות שמערך זה מבקש לחזק – כמו גם לאשר – אחיזה רופפת בחוויה מצד פרקטיקה שמאטיס תופס אותה כמשמעות וכהתרחשות המצויית מעצם טיבן מתחת לסף הלוגוס; ושעליו מוטלת האחריות להעלותה למישור למובנת באמצעות הדיבור  והכתיבה.