פרופ' מיכל בן-חורין

פרופ' חבר
טלפון
פקס
03-738400/8
דוא"ל
michal.ben-horin@biu.ac.il
משרד
בניין 1004 חדר 104
שעות קבלה
בתאום מראש
קורות חיים

מיכל בן-חורין סיימה את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת תל אביב. זוכת מלגת וות"ת לדוקטורנטים מצטיינים (2002/3), מלגת פרנץ רוזנצווייג (2004), המלגה של רשות המחקר באוניברסיטת חיפה והמועצה להשכלה גבוהה (2005), מענק מחקר מטעם העיר וינה ופורום אירופה באוניברסיטה העברית (2011) ומענק מחקר מטעם מכון מינרווה להיסטוריה גרמנית באוניברסיטת תל אביב (2013). שהתה כעמיתה במרכז למחקר ספרות ותרבות בברלין (7/ZfL, 2006), ובמרכז ללימודי יהדות מתקדמים באוניברסיטת פנסילבניה (CAJS, 2009/10).

פרופ' בן-חורין לימדה באוניברסיטה של פלורידה (U of Florida, 2007-2009) ומשנת 2010 לימדה באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת תל אביב קורסים בספרות משווה, ספרות גרמנית, תיאוריה ביקורתית ומגדר. החל משנת 2013 היא מלמדת באוניברסיטת בר-אילן קורסים על פרנץ קפקא ותומס מאן, רומנטיקה גרמנית, ספרות ומוזיקה, תיאוריות זיכרון ושאלת העדות לאחר השואה. בין השנים 2022-2017 היא מכהנת כראש המחלקה לספרות משווה. 

ספרה ביוגרפיות מוזיקליות ראה אור בהוצאת ואלטר דה-גרויטר (De Gruyter, 2016) וספרה לקרוא את הקולות - פואטיקה מוזיקלית בין גרמנית לעברית רואה אור בהוצאת מוסד ביאליק (2022). היא ערכה יחד עם גלילי שחר קובץ מאמרים היסטוריית הטבע של ההרס: ו.ג. זבאלד בין ספרות להיסטוריה (2009), פרסמה מאמרים בכתבי עת ופרקים בספרים, ביניהם: "תיאודור אדורנו וולטר בנימין: האמנות בעידן הקפיטליזם המאוחר" (המדיום באמנויות, 2015), "נאציזם וביוגרפיות מוסיקליות: תומס מאן וגינטר גראס" (ביקורת ופרשנות, 2010), "ספרות וכפיית העבר: עבודת-ההיזכרות בספרות הגרמנית לאחר 1945" (אלפיים, 2008), "קומפוזיציות של זיכרון: הפואטיקה המוסיקלית של תומאס ברנהרד ואינגבורג בכמן" (דפים למחקר בספרות, 2005). מאמרים אחרים מפרי עטה ראו אור בכתבי העת ובהוצאות ספרים כגון: University of Pennsylvania Press, Vandenhoeck & Ruprecht, Brill, Criticism, German Life and Letters, Weimarer Beitraege.

 

 

 

 

מחקר

עיסוק בספרות גרמנית ובספרות יהודית מודרנית. מחקריה של פרופ' בן-חורין מציעים פרספקטיבות חדשות לבחינת הזיקה של יצירות הספרות אל שאלת הזיכרון ואופני השיח, הדיבור והתגובה על אירועים היסטוריים. באמצעות שימוש בכלי התיאוריה הביקורתית, תיאוריה אסתטית ונראטולוגיה הם משלבים גישות אינטרדיסציפלינריות ובין-טקסטואליות המתחקות אחר קשרים בין מדיומים שונים של ייצוג כגון פואטיקה, מוזיקה ואמנות חזותית. ספרה "ביוגרפיות מוזיקליות: המוזיקה של הזיכרון בספרות גרמנית לאחר 1945" בוחן את הדילמות הנחשפות בהתמודדותם של סופרים מן המרחב הדובר גרמנית כתומס מאן, גינטר גראס, תומס ברנהרד ואינגבורג בכמן עם הקטסטרופה של המלחמה והטראומה שהותיר השלטון הנאצי, וספרה "לקרוא את הקולות - פואטיקה מוזיקלית בין גרמנית לעברית" מציע קריאה משווה ביצירותיהם של היינריך היינה, פרנץ קפקא, ארנולד שנברג, נתן שחם, יהודית הנדל ועמליה כהנא-כרמון.

קישור לספר "ביוגרפיות מוזיקליות" 

 

 

 

 

 

 

קורסים

 

קורסים תשע"ז

33-040  החידה של קפקא: טקסט והקשרי קריאה

33-062  שיח האהבה בספרות ובמוסיקה

33-066  רומנטיקה ותרבויות אקזוטיות

33-052  משחק מסוכן: תיאטרון גרמני במאה התשע עשרה והעשרים

33-048  גלגולי המיתוס בספרות גרמנית מודרנית

33-404  תרבויות של זיכרון: גרמניה וישראל לאחר השואה

 

קורסים נוספים

תומאס מאן: בין האסתטי לפוליטי

האוהב, המשורר, המשוגע: מגיתה ועד ברנהרד

קריאות מוסיקליות בספרות יהודית מודרנית

פולמוס בגרמנית: ספרות כאתר של מריבה

ספרות נשים אוסטרית עכשווית

הקול והטקסט: היבטים תיאורטיים ופואטיים

מגדר וזיכרון בספרת גרמנית מודרנית

 

 

 

 

 

פרסומים

 

Books

  1. Michal Ben-Horin. (2022). Reading the Voices: Musical Poetics Between German and Hebrew. Jerusalem: The Bialik Institute. [In Hebrew]
  2. Michal Ben-Horin. (2016). Musical Biographies: The Music of Memory in Post-1945 German Literature, Berlin and Boston: Walter de Gruyter.
  3. Michal Ben-Horin, Galili Shahar, eds. (2009). Nature History of Destruction: W. G. Sebald between History and Literature, Jerusalem: Hebrew University Press. 

 

Selected Articles and Book Chapters

  1. Michal Ben-Horin. (2022), The Language and its Sound in Light of Celan's Visit to Israel. In: Celan/69. Amir Eshel and Galili Shahar (Eds.), Jerusalem: The Bialik Institute. [In Hebrew].
  2. Michal Ben-Horin. (2022). Between Gracchus and Rotpeter: Tuvia Rübner returns to Franz Kafka. Criticism and Interpretation: Journal for Interdisciplinary Studies in Literature and Culture. [In Hebrew].
  3. Michal Ben-Horin. (2022). "Untold Story, Indirect Course: My Path into the Field of Holocaust Literature and Representation", In: Their Lives, Our Words, Phyllis B. Lassner and Judy Tydor B. Schwartz eds., Bloomsbury Publishing.
  4. Michal Ben-Horin. (2021). Amalia Kahana-Carmon's Song of the Bats. Israel Studies in Language and Society (14) 1: 156-174.
  5. Michal Ben-Horin. (2021). What is Heard in the Mountains: Paul Celan's Gespräch im Gebirg in the Light of its Hebrew Translation. Yod: Revue des études hébraïques et juives modernes et contemporaines (23): 187-204. https://journals.openedition.org/yod/4983
  6. Michal Ben-Horin, (2020). "Gracchus's Boat: Emigration, Tradition and Translingualism in Tuvia Ruebner", Archives of Emigration /Archiwum Emigracji, 28: 184-198. http://dx.doi.org/10.12775/AE.2020.013
  7. Michal Ben-Horin. (2020). Hebrew Literature and Music. In Naomi Seidman (Ed.), Oxford Bibliographies in Jewish Studies. Oxford University Press, https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199840731/obo-9780199840731-0196.xml
  8. Michal Ben-Horin. (2020). Voice and the Sacred in Arnold Schünberg and Aharon Appelfeld. In Avi Elqayam and Shlomy Mualem (Eds.), Theopoetics, (429-458). Tel Aviv: Idra. [In Hebrew].
  9. Michal Ben-Horin. (2019). Taboo, Disaster and Acoustic Reminders in the Yehudit Hendel and Ruth Almog. Criticism: A Quarterly for Literature and the Arts. (61)3: 359-386.
  10. Michal Ben-Horin. (2019). The Sound of the Unsayable: Jewish Secular Culture in Schoenberg and Appelfeld. Religions (10) 5: https://doi.org/10.3390/rel10050334 
  11. Michal Ben-Horin. (2019). Self-Translation and Translation of the Self as Testimony in Tuvia Rübner’s Oeuvre. Mikan: Journal for Hebrew and Israeli Literature and Culture Studies (19): 532-553.
  12. Michal Ben-Horin. (2018). Game Over: Israeli and German Visual Poetics of Catastrophe. Shofar: An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies (36) 3: 78-109.
  13. Michal Ben-Horin. (2018). On Terror: Nevet Yitzhak's Video Art between Singspiel and Trauerspiel. Geschichte und Repräsentation: Sinne – Sprache – Bilder. Tel Aviver Jahrbuch für deutsche Geschichte (46): 72-91.
  14. Michal Ben-Horin. (2018). Choice of Language and the Quest for Israeli Identity in the Works of Tuvia Ruebner and Aharon Appelfeld. Polish Political Science Yearbook. (47)2: 414-423.
  15. Michal Ben-Horin. (2017). Krull's Show, or Thomas Mann's Carnival. Odot: Journal for Essays and Criticism, no. 4.
  16. Michal Ben-Horin. (2017). The Silence of the Decapitated: Between Aesthetics and Politics, Between Europe and the Middle East. In Nevet Yitzhak Video Works, Artport, pp. 53-59.
  17. Michal Ben-Horin (2015). The Secular and its Dissonances in Modern Jewish Literature. In Alexander Joskowicz and Ethan Katz (Eds.), Secularism in Question: Jews and Judaism in Modern Times, Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, pp. 115-141.
  18. Michal Ben-Horin. (2015). Art, Society and Politics: The Aesthetic Thought of Walter Benjamin and Theodor W. Adorno. In Hana Herzig (Ed.), The Language of the Arts: Disciplines and Interdisciplinary in the Arts, (271-326). Ra'anana: The Open University Press.  [In Hebrew].
  19. Michal Ben-Horin. (2012). Working through Tradition: Nevet Yitzhak's Schneckentempo and A Great Joy Tonight. Hamidrasha, Annual Journal of Beit Berl Academic College. pp. 160-178. [In Hebrew]
  20. Michal Ben-Horin. (2010). Nazism and Musical Biographies: Thomas Mann and Günter Grass. Criticism and Interpretation: Journal for Interdisciplinary Studies in Literature and Culture (43): 193-211. [In Hebrew]
  21. Galili Shahar and Michal Ben-Horin (2008). Franz Kafka und Max Brod. In Oliver Jahraus and Bettina von Jagow (Eds.), Franz Kafka. Leben-Werk-Wirkung, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 85-96.
  22. Michal Ben-Horin (2009). Musical Moments: Listening in the Work of Sebald. In Michal Ben-Horin and Galili Shahar (Eds.), Natural History of Destruction: W. G. Sebald between Literature and History, (99-115). Jerusalem: The Hebrew University of Jerusalem Press. [In Hebrew].
  23. Michal Ben-Horin. (2009). The History of Hebrew Literature in Israel. In: M. Bard and D. Nachmias (Eds.). Online Textbook. Israel Studies: An Anthology. 21 pp. http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/isdf/text/anthologycvr.html
  24. Michal Ben-Horin (2008). Literature and the Compulsion of the Past: On the Work of Memory in German Literature after 1945. Alpayim – A Multidisciplinary Journal for Contemporary Thought and Literature (32): 206-231. [In Hebrew].
  25. Michal Ben-Horin (2007). Seeing the Voices, Hearing the Sights: Perceptual Distortions in Böll, Bachmann and Celan. In Silke Horstkotte, Karin Leonhard (Eds.), Seeing Perception, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. 98-127.
  26. Michal Ben-Horin (2006). Tones of Memory: Music and Time in the Prose of W. G. Sebald and Yoel Hoffmann. In Jo Alison Parker, Michael Crawford, Paul Harris (Eds.), Time and Memory: The Study of Time XII, (163-175). Leiden: Brill.
  27. Michal Ben-Horin. (2006). Musical Discourse and Historical Narratives in Hebrew Literature: Kenaz's Musical Moment and Shaham's The Rosendorf Quartet. Israel Studies Forum – An Interdisciplinary Journal (21) 2: 85-101.
  28. Michal Ben-Horin. (2006). Memory Metonymies: Music and Photography in Ingeborg Bachmann and Monika Maron. German Life and Letters (59)2: 233-248.
  29. Michal Ben-Horin. (2005). Compositions of Memory: The Musical Poetics of Ingeborg Bachmann and Thomas Bernhard. Dappim – Journal for Research in Literature (14-15): 363-388. [In Hebrew].
  30. Michal Ben-Horin. (2004). Musik einer Erinnerungspoetik: Fallstudie über deutschsprachige und hebräische Literatur nach '45. Weimarer Beiträg – Zeitschrift für Literaturwissenschaft, Ästhetik und Kulturwissenschften (50) 3: 404-426.

 

 

 

 

 

 

 

 

באמצעי התקשורת

 

ראיונות נבחרים

Günter Grass 1927-2015. Interview on TLV1 Radio Station, 16.4.15

Kassandras Rufe in Israel. Christa Wolfs Erzählung in Welten mit Schutzwall, Charlotte Misselwitz ed., Deutschland Radiokultur, November 25, 2012 http://www.dradio.de/dkultur/sendungen/literatur/1926290/

 

בריטה בלר וההחלטה של מאן, ראיון עם שירי לב ארי, רשת א של קול ישראל, 21.9.2015

תומס מאן והספרות הגרמנית, ראיון עם ציפי גון גרוס, גלי צהל, 14.8.2015.

מסמך הבזק של היידריך: קריאה פואטית ואנליטית, ראיון עם קובי מידן, גלי צהל, 28.4.2015.

אנה זגרס, ולטר בנימין ושאלת הפליטים, ראיון עם אבנר שפירא, הארץ: מוסף גלריה, 31.10.13.

כריסטה וולף ועיר המלאכים, ראיון עם אבנר שפירא על יצירתה של וולף, הארץ, 23.8.13.

שנקנטמפו של נבט יצחק, בתוך: איה לוריא עורכת, חשיפה כפולה, מרכז שפילמן לצילום, יוני 2013.

המאהבות של ילינק, ראיון עם רותי קרן, רשת א של קול ישראל, אוקטובר 2004.

הטובע של תומס ברנהרד, ראיון עם אילנה השכל, רשת א של קול ישראל, דצמבר 2002.

 

הרצאות ביוטיוב

הרצאה מכנס בינתחומי ספרות ומוזיקה, אוניברסיטת בר-אילן, 2016

הרצאה מערב השקה למדיום באמנויות, תל אביב, 2016

הרצאה מכנס לאה גולדברג, אוניברסיטת תל אביב, 2011

 

 

 

 

 

 

תאריך עדכון אחרון : 17/05/2022