ספרים

  • תיאופואטיקה - אסופת מאמרים

    פרופ' אבי אלקײם, פרופ' שלומי מועלם

    כיצד זה נוכחת הקדושה במעשה האמנות? לפילוסופיה הקלסית אין מענה לתהײה זו, שהרי כבר אריסטו עיצב את השיח על האל כ"תיאו־לוגיה", קרי, הדיבור על האל, או חוכמת האל, כשיח שכלתני. זרם התיאופואטיקה, שהתגבש בארה"ב בשנות השישים של המאה הקודמת, בא לתת מענה לשאלה דחופה זו. זרם רעיוני רדיקלי זה, ששורשיו הרעיונײם נעוצים בהגותו המאוחרת של מרטין הײדגר, שם לו למטרה לענות על הצורך הבהול בניסוחה של שפה תיאולוגית חדשה. התיאופואטיקה מציבה את הכתיבה הספרותית ואת מעשה האמנות כמודלים של הנכחת האלוהות החיה בחײ האדם. מתוך כך מעמידה התיאופואטיקה את המטאפורה, הסמל, המיתוס והײצוג האמנותי כמנגנוני הנכחה רבי־עוצמה של הקדושה. קובץ מאמרים זה מאגד את מיטב מאמריהם של חוקרים מובילים בישראל בתחומי האסתטיקה והדתות. מטרתו היא לפרוס בפני הקוראים את מגװן רעיונותיה העמוקים וביטױיה העדינים של מחשבת התיאופואטיקה בעידן המודרני.

     

  • מזמור ליום חול

    מר אליעזר כהן

    אליעז כהן נולד בפתח-תקוה בי"ד בטבת תשל"ב, 1 בינואר 1972. גדל באלקנה שבשומרון, וכיום תושב קיבוץ כפר עציון. הוא חניך ישיבות בני-עקיבא, כפר הראה ואור-עציון. שירת כחייל קרבי בחיל השריון. עוסק בעבודה סוציאלית. מעורכי "משיב הרוח" - כתב-עת לשירה יהודית ישראלית. זכה בפרס היצירה הספרותית על-שם לוי אשכול לשנת תשס"ו. נשוי לאפרת ואב לארבעה.

  • The Bhagavad-gītā

    ד"ר איתמר תאודור

    ד"ר איתמר תאודור הוא חוקר הינדואיזם ולימוד השוואתי של דתות. הוא בוגר הפקולטה לתיאולוגיה באוניברסיטת אוקספורד, מרצה בכיר במכללה האקדמית צפת, ועמית מחקר בחוג ללימודי אסיה באוניברסיטת חיפה. בנוסף לימד כעמית אורח באונ' הסינית של הונג קונג  ( 2009-2015) בין פרסומיו הספר Exploring the Bhagavad gita; Philosophy Structure and Meaning (Ashgate, 2010), ספר אשר זכה בפרס Choice מטעם איגוד הספריות האקדמיות האמריקאיות, ויצא לאור גם בעברית, סינית ורוסית. בנוסף ערך שני ספרים שראו אור בהוצאת Lexington וחיבר ספר בנושא פילוסופיה הינדית שראה אור ב-2016 בהוצאת IB Tauris. ד"ר תאודור הקים את התכנית בלימודי הינדואיזם ויהדות באונ' חיפה (2011), וייסד את הכנס היהודי-אסייתי אשר עד כה קיים ששה כנסים שנתיים. הוא פרסם מאמרים ופרקי ספרים בבמות פרסום שונות ובכלל זה Journal of Asian Philosophy ו- Religions of South Asia. מחקרו העכשווי עוסק בפילוסופיה של הבהגווד גיטא, בהגות גנדהיאנית ובנוסף בדתות ותרבויות הגליל, ובמסגרת זו הוא עורך כעת ספר בנושא הבהגווד גיטא בהוצאת רוטלדג'. הוא זכה במספר מענקי מחקר, בעיקר מקרן Darshan and Kalpa Bhagat ומרשות המחקר של המכללה האקדמית צפת.

  • משוררי האין סוף: בורחס וספרות הקבלה

    פרופ' שלומי מועלם

    חורחה לואיס בורחס בילה את שנות ילדותו בשיטוטים ובקריאה במעמקי ספרײתו של אביו. היה זה המרחב שבו התפתח פולחן הספרים של חײו ושבו נחרץ גורלו להיות "איש של מילים". אין פלא שדבקה נפשו בכתביהם של המקובלים מיד כאשר נחשף בנעוריו לתורת הסוד של הקבלה, המלמדת עלהאותיות כמקורו של היקום ועל הספר האלוהי בעל אינסוף רובדי המשמעות. מכאן ואילך הביט וראה וחקר בתורת הקבלה, וזו הפכה נחל נובע של סמלים
    ורעיונות עבור סיפוריו הבדיונײם, ו"כלי להבנת היקום" במבוכי קיומו ותהיותיו המטאפיזיות. ספר זה מבקש לשרטט את עקבותיה של ספרות ומחשבת הקבלה ביצירתו של בורחס, תוך שהוא מתמקד בארבע סוגיות
    המתפרצות מתוך תפיסת הלשון הקבלית: השמות הקדושים, הגולם, המאגיה (או האלכימיה של מדע המילה) והאינסוף האלוהי.

  • מָחָר הַיָּרֵחַ יִזְרַע

    אליעז כהן

    וְשׁוּב כָּאֲבוּ חֲלָצֵינוּ בִּתְשׁוּקָה לְהֵחָבֵר

    כְּשֶׁהָרוּחַ הַגְּדוֹלָה שָׁרְקָה וְהֶעֶלְתָה

     כָּשֵׁר שֵׁר שֵׁר

     וְיָרֵחַ נָשַׁק עוֹד בְּכָתֹם וְזָרַע

    לַהֲרוֹת אוֹתָהּ

     

    מָחָר הַיָּרֵחַ יִזְרַע הוא מבחר שירי אהבה שנכתבו בכמעט חצי־יובל השנים האחרונות, שנאספו לכאן מכיסים, מגירות, פתקאות־אהבה וקבצי שירה קודמים של המחבר.

    את השירים מלוות עבודותיו של האמן הירושלמי מרדכי בק.

  • לקסיקון להינדואיזם

    פרופ' קלאוס ק. קלוסטרמאייר (בעריכת: ד"ר איתמר תאודור)

    ההינדואיזם הוא דת עולם אשר לה כמיליארד מאמינים; רובם חיים בהודו אך השפעתה הגלובלית היא עצומה ובכלל זה מסורת היוגה ואף הבודהיזם ששורשיו נעוצים בהינדואיזם הקדום. ישנה בישראל מסורת אקדמית ארוכת שנים של לימודי הינדואיזם וסנסקריט ויעידו על כך שלל הספרים בנושא ובכלל זה יצירות המופת שתורגמו מסנסקריט לעברית. לקסיקון להינדואיזם תורם תרומה של ממש להבנת הדת החשובה הזאת תוך הנהרת שלל מושגים, מקומות, כתבים, טקסים, פסטיבלים, חגים, פולחנים, מיתולוגיות, מקדשים, הוגים, מסורות, אלים, מסדרים ואישים הפרושים על פני היסטוריה בת אלפי שנים – מהעבר העתיק ועד הודו המודרנית. כך מתאר הלקסיקון את מסורת היוגה, את הבהגווד גיטא, את מהאטמה גנדהי, את הדהרמה הוודית, את חג הדיוואלי ועוד כאלפיים ערכים שונים. הלקסיקון נועד לתלמידי וחוקרי ההינדואיזם ומדעי הדתות, למתרגלי היוגה והמדיטציה, למטיילים ואנשי עסקים, ולכל קורא משכיל שמעוניין להרחיב את ידיעותיו בנושא המרתק הזה.

  • Mazes and Amazements: Borges and Western Philosophy

    ד"ר שלומי מועלם

     

    Borges gained his first lessons in philosophy from his father while still a young boy – an intimate home schooling that grew into a long-term obsession. Its ubiquitous presence in his thought and writing has made him one of the most distinctive literary philosophers in the West, expressing itself in a wide-ranging array of fictional essays, metaphysical parables, philosophical poetry, and multifaceted literary artifacts. In contrast to the prevailing perception of Borges as a «dogmatic sceptic» for whom philosophy serves solely aesthetic or rhetorical purposes, this volume proposes a novel approach for understanding Borges as an intellectual, together with an interpretive structure for comprehending his work, based on a systematic examination of the complex relations between literary writing and Western philosophy in his œuvre. Offering a reading of selected Borgesian texts in the light of the Western philosophers of whom he is most enamoured, and analyzing the way in which philosophical theories underpin his texts, it illustrates the fundamental tension of Borges’ writing as a manifestation of what he calls the «intellectual instinct

  • תחרות, קנאה, שנאה ביחסי גברים ונשים בסיפורת הרוסית

    פרופ' רינה לפידוס

    תוקפנותם של גברים כלפי נשים ביצירותיהם של סופרים רוסים במאות התשע-עשרה והעשרים -- טולסטוי, דוסטויבסקי, צ'כוב, לסקוב, טורגנייב, טריפונוב, זושצ'נקו, גרוסמן, רספוטין, בולגקוב, וסילייב, דובלטוב, נגיבין ופוליאקוב -- נדונה בספר זה; תוקפנות שהגבר אינו מודע למניעיה, והיא ניזונה מרגשי נחיתות ומתסכול. הגבר רואה בעצמו אדם מכובד, בעל שיעור קומה ואישיות בעלת רוחניות עליונה. הוא מצפה ליחס של כבוד, להערצה ואפילו לסגידה מצד האישה. אולם האישה חכמה, אמיצה ובעלת תושייה יותר ממנו. כתוצאה מכך הוא מרגיש שהיא גוזלת ממנו את גבריותו ומנכסת אותה לעצמה, תוך שהיא הופכת אותו לאישה ואת עצמה לגבר. הוא מקנא באישה, חש מושפל על ידה ושונא אותה. מצב זה מעורר בו רגשי עלבון ותוקפנות כלפיה; הוא רוצה לנקום בה ולהענישה, רוצה לרצוח אותה. ואם אין ביכולתו ליישם את תוקפנותו כלפי האישה, הוא מפנה אותה אל עצמו – הוא מידרדר לאלכוהוליזם, חולה במחלה בעלת תסמינים פסיכולוגיים, מתאבד. בספר מוצגות גם יצירות שנכתבו על ידי מחברות-נשים: שצ'רבקובה, רובינה, אוליצקיה, פטרושבסקיה וגרקובה, שבהן הגיבורות מתייחסות לגבר אך ורק כאל אובייקט לסיפוק צורכיהן הגופניים, החומריים, החברתיים והרגשיים.

  • Perspectives de Jerusalem

    בעריכת פרופ' פרנד ברטפלד וד"ר סטפאן קרבר ופרופ' יהושע אלקולומברה

    המהדורה הנוכחית (מספר 24) מוקדשת  לבמאי הקולנוע מרסל אופולס : "מבטים על מרסל אופולס" (Regards sur Marcel Ophüls)

    אופולס הוא במאי קולנוע יהודי צרפתי, הידוע בסרטים התעודיים שלו (בפרט: "מלון טרמינוס" ו"הצער והחמלה" על הכיבוש הגרמני של צרפת ועל השואה)

     

     

  • Musical Biographies: The Music of Memory in Post-1945 German Literature

    ד"ר מיכל בן-חורין

     

    Since the second half of the twentieth century various routes, including history and literature, are offered in dealing with the catastrophe of World War II and the Holocaust. Historiographies and novels are of course written with words; how can they bear witness to and reverberate with traumatic experience that escapes or resists language? In search for an alternative mode of expression and representation, this volume focuses on postwar German and Austrian writers who made use of music in their exploration of the National Socialist past. Their works invoke, however, new questions: What happens when we cross the line between narration and documentation, and between memory and a musical piece? How does identification and fascination affect our reading of the text? What kind of ethical issues do these testimonies raise? As this volume shows, reading these musical biographies is both troubling and compelling since they ‘fail’ to come to terms with the past. In playing the haunting music that does not let us put the matter to rest, they call into question not only the exclusion of personal stories by official narratives, but also challenge writers’ and readers’ most intimate perspectives on an unmasterable past.