ספרות ילדים

ספרות ילדים ונוער היא מרחב רב פנים וקולות. מרחב שמתכתב עם מגמות פוליטיות, חברתיות ותרבותיות. מרחב שבו באים לידי ביטוי ההגמוני והחתרני, השמרני והחדשני. הסטודנטיות והסטודנטים במחלקה שלנו מוזמנים לבחון שאלות יסודיות בחקר ספרות הילדים והנוער המערבית; שאלות אשר מערערות על "מובנותו מאליו" של תחום דעת זה. מהי ספרות ילדים? האם זו המצאה מודרנית? מיהם הנמענים של ספרות הילדים, על תתי־הקטגוריות שבה? מה בין ספרות ילדים ובין ספרות חוצת־גבולות (Crossover Literature)? האם יש לספרות זו מאפיינים פואטיים מובחנים, קבועים ומוסכמים? האם יש לה "היסטוריה" אחת מוסכמת? מה בין פדגוגיה לספרות ילדים? האם ספרות ילדים מַבְנָה מציאות או משקפת אותה, כמו לדוגמה ספרות ילדים קלאסית? שאלות אלו ואחרות פותחות את מרחבי הדיון והמחקר ומזמינות מפגשים פוריים בין חקר ספרות הילדים לשדות שיח שונים, כמו השיח המגדרי ושיח הזהויות. ובהקשר הישראלי, הלימודים במחלקה יפתחו בפני הסטודנטיות והסטודנטים צוהר למחקר פורץ הדרך המזהה את קיומה של ספרות ילדים ונוער מזרחית, ממשיג אותה וממפה אותה.

לקבלת מידע בנושא מחקר ספרות ילדים ולייעוץ צרו קשר דרך עמוד צור קשר ואנו נחזור אליכם בהקדם.

חוקרים

מידע נוסף

על אודות ד"ר לילי גלזנר – חוקרת ספרות ילדים ונוער ומרצה בקורס ספרות

ד"ר לילי גלזר בוגרת תואר ראשון בלימודים קלאסיים ותורת הספרות באוניברסיטת תל אביב, ובוגרת תואר שני ושלישי בספרות משווה באוניברסיטת בר-אילן. עבודת המאסטר של ד"ר גלזנר עסקה בחשיפתם של היסודות האפלטוניים והימי-ביניימיים הטמונים בסדרת נרניה של ק.ס לואיס.

כיום משמשת ד"ר גלזנר מרצה בקורס 'ספרות ילדים: ממעשיות האחים גרים עד הארי פוטר'  במחלקה לספרות משווה באוניברסיטת בר-אילן. כך שכל מי שמתעניין בלימודי ספרות ילדים במסגרת תואר ראשון, אלו הם בין היתר נושאי הלימוד בקורס ספרות ילדים בהנחיית ד"ר גלזנר: מאפייני ספרות ילדים, ספרות ילדים ונוער מנקודת מבט היסטורית, המקרה של האחים גרים, ספרות ילדים ונוער מנקודת מבט חברתית, עולמן של הגיבורות, עולמו של גיבור תרבות: הארי פוטר ועוד.

בימים אלו ד"ר גלזנר ממשיכה לחקור וללמד ספרות ילדים ונוער וכן ספרות נוצרית בימי הביניים. ובין פרסומיה הרבים בתחום ספרות ילדים ונוער ניתן למנות את הבאים:

> גלזנר, לילי. "מה מברכים על גלידה? אנציקלופדיה לילדים כאמצעי ליצירת שפה משותפת לחילוניים ולדתיים." החינוך וסביבו ל"ז (2015) 261 - 280

> גלזנר, לילי. "התבוננות נוספת במושגי הילד והילדוּת לאור עדויותיהם האוטוביוגרפיות של אוגוסטינוס וגיבר מנוז'ן."  עולם קטן: כתב-עת לחקר ספרות ילדים ונוער 5 (2014) 35 - 53.

> גלזנר, לילי. "תחיית הקול הילדי (המושתק) לאור יצירתם של נורית זרחי, רותו מודן ואתגר קרת." בין השורות: חקר ויצירה בספרות ילדים ונוער 1 (2016) 83 – 101. 

> גלזנר, ל. (2021). "כן, אבל מה זה אומר בכלל?": עיון בשפת הקומיקס הממוזרח של אסף חנוכה. בתוך: רינה בן-שחר וניצה בן-ארי (עורכות). העברית שפה חיה, כרך ט (עמ' 151 – 171). ת"א: מכון פורטר אונ' ת"א
 
> גלזנר, ל (2021). משברים פוליטיים ובחירת צד: המודל של סדרת נרניה. בין השורות: חקר ויצירה בספרות ילדים ונוער, 5, 27 – 43

> Glasner, Lily. "But what does it all mean?": Religious Reality as a Political Call in the Chronicles of  Narnia." Journal of the Fantastic in the Arts 25.1(2014) 54-77.

 

מחקר ספרות ילדים קלאסית ועד מודרנית, להבין את המנגנונים שמעצבים מוחות צעירים

מאוצרות ספרות ילדים קלאסית כגון אליס בארץ הפלאות, נרניה, ספר הג'ונגל, בלבי בת גרב ועד ספרות ילדים מודרנית כמו צ'רלי ומפעל השוקולד וסדרת והארי פוטר – ספרות ילדים היא הרבה מעבר לדפים עמוסי תמונות גדולות ומשפטים פשוטים הכרוכים יחדיו. לימודי ספרות ילדים קלאסית ומודרנית ומחקר לש תחום זה מאפשרים להתעמק ביקום עשיר, מורכב ותוסס, לבחון אבולוציה של רעיונות ותובנות ולהכיר את המנגנונים שלא רק מעצבים מוחות צעירים אלא את החוויה האנושית כולה.

לקבלת מידע בנושא ספרות ילדים ונוער ולייעוץ צרו קשר דרך עמוד צור קשר ואנו נחזור אליכם בהקדם.